running therapie

mei 20, 2021

je hoort het regelmatig. het positieve effect van hardlopen op je geestelijke welzijn. het hoeft overigens geeneens hardlopen te zijn, wandelen (en bewegen in het algemeen) heeft een positief effect op je mentale gezondheid. het helpt tegen stress & depressies of in ieder geval zorgt voor verlichting van de klachten. dat is al zelfs met een ‘ommetje’. gedurende de dag is het dan ook aan te raden om dit te doen. onze held: erik scherder weet hier natuurlijk altijd fantastisch over te vertellen.

je kent het vast wel, je hebt een drukke dag gehad en je wilt toch nog even sporten, maar de drempel is best hoog. heb je een stressvolle dag gehad ga dan voor een rustige jog. je zult merken dat je na een minuut of 15 tot rust komt. een flinke “he he” met een diepe zucht verlaat je mond.

er is een beetje een vuistregel voor het effect van sporten op je ontspanning.

15 minuten zwemmen (je bent even helemaal los van alle prikkels in het water)

20-30 minuten hardlopen (daarna kom je in de flow).

30-45 minuten met het fietsen (ver genoeg om de dag van je af te hebben).

je hebt hier nog iets meer prikkels dan met het zwemmen en daarom duurt het ook wat langer tot je de dag achter je hebt gelaten.

een rit van en naar het werk van zo rond de 30 minuten is ideaal om thuis thuis te laten en werk op het werk. soms is het namelijk ook prima om de dingen daar te laten waar ze horen. dat is dan ook het grote voordeel van een ‘commute’. tijdens corona zijn er mensen die een fake commute deden om toch een beetje dat gevoel te hebben.

wil je nu meer weten over runningtherapie, bekijk dan eens de website van runningtherapie-nederland

*sportvierentwintig is niet bij aangesloten bij de beroepsvereniging en wij claimen dus ook niet dat we een runningtherapeut zijn.