positieve gezondheid

augustus 7, 2019

we krijgen steeds meer aandacht voor preventieve maatregelen. preventie is zoals vele weten vaak een kostenbesparende maatregel. dit gaat dan zowel om sociale als om financiële kosten.

iemand die niet lekker in z’n vel zit functioneert op het werk minder en dat houdt niet op na werktijd. ook de gezinssituatie kan er invloed op hebben. stress en gezondheid houdt namelijk niet op bij de voordeur en neem je overal mee naartoe. het maakt geen onderscheid tussen werk en privé. investeren in positieve gezondheid gaat verder dan preventie.

investeren in preventie is het middel om als organisatie maatschappelijk verantwoord te ondernemen. met oog voor de mensen die in jullie organisatie actief zijn. zij zijn immers het menselijke kapitaal van jullie organisatie. aangezien het werk steeds meer kennis intensief wordt is het belang van goed functionerende, gezonde en gelukkige medewerkers nog belangrijker geworden. vergeet het langer doorwerken niet. ook dat heeft invloed op de inzetbaarheid van mensen.

op dit moment wordt er circa 3% van ons zorggeld besteed aan preventie. dat kan beter. een gezonde leefstijl kan je niet opdringen. uit onderzoek blijkt dat mensen in schaarste situaties minder goede beslissingen nemen. schaarste kan hem zitten in tijd, energie, geld etc. we zijn in die gevallen minder in staat om eerste impulsen te controleren.

als mensen thuis komen na een lange dag werken is een prefontale cortex behoorlijk gekrompen. dat is de plek in je hersenen waar je creativiteit door wordt aangestuurd en waardoor je empathisch bent. dat is het deel van je hersenen dat ervoor zorgt dat je een rondje met de hond gaat wandelen en niet op de bank ploft. uiteraard is dat laatste ook af en toe lekker. maar eventjes gedachteloos sporten is heel goed voor een mens, zowel fysiek als mentaal.

het sporten hoeft niet heel intensief te zijn. wij zijn een groot voorstander van zwemmen. omdat dit de belasting op lijf en leden beperkt. het is ook nog eens een mooi middel om afgesloten van omgevingsprikkels lekker even gedachteloos bezig te zijn.

spreekwoordelijk is het een moment waarop je je brein even stofzuigt. uiteraard zijn er ook andere activiteiten die deze flow kunnen realiseren. samen kijken we wat het best bij je past.

bij sportvierentwintig helpen we mensen om dit in 6 weken (24 dagen) voor elkaar te krijgen. een aanpassing in de levensstijl zonder hogere wiskunde. met persoonlijke aandacht en begrip voor de situatie.

we vragen de organisatie om hier ook voor een periode van 6 weken in mee te gaan. werkt het niet naar wens dan stoppen jullie er na 6 weken mee. het risico is daardoor beperkt. maar wat als het wel werkt. wil je 6 weken extra begeleiding dat is de upgrade naar het 12 weken programma mogelijk.

in die periode kunnen we samen op zoek gaan naar een structurele oplossing. wij geloven in een win-win situatie. als iets goed is voor de organisatie dan is het ook goed voor de medewerker en vice versa. meer weten over een structurele oplossing bekijk dan www.werkvierentwintig.nl

willen jullie investeren in preventie en of zelfs in positieve gezondheid? neem dan contact met ons op >> info@sporvierentwintig.nl en vraag naar de voorwaarden.